Menu

De vijf M’s, welke zet jij in?

In het artikel Maatschappelijk Betrokken Ondernemen, een definitie heb je kunnen lezen dat MBO gaat over de vrijwillige inzet van bedrijven en organisaties om een steentje bij te dragen aan de maatschappij door middel van het ondersteunen van maatschappelijke organisaties/non-profit organisaties. Hoe kun je als onderneming invulling geven aan het bieden van deze steun? De vormen van vrijwillige inzet kunnen we indelen in ‘de vijf M’s’: Mensen, Middelen, Massa, Media en Munten.

Mensen

Mensen: werknemers van een bedrijf zetten zich als vrijwilligers in voor een organisatie.
Onder de vlag van De Waaier gebeurt deze vorm van maatschappelijk betrokken ondernemen veelvuldig, bijvoorbeeld tijdens De Waaier in Actie of tijdens individuele projecten zoals de spelletjesmiddag bij Horizon Zorgcentrum door medewerkers van Create of het beweeguurtje bij Hoog Duinen door leerlingen van het Horizon College.

Middelen

Middelen: een bedrijf geeft fysieke middelen aan een organisatie.
Via vele betrokken ondernemers worden regelmatig spullen geschonken aan maatschappelijke organisaties die daar zelf geen financiële ruimte voor hebben. Zo is Bredewijn Kantoormeubelen grote matchmaker als het gaat om kantoormeubilair, schenkt Lokat 3.0 regelmatig verf en andere afwerkingsmaterialen en doneert ICT vanaf Morgen vaak laptops en ander ict-materiaal.

Massa

Massa: een bedrijf verbindt haar netwerk van klanten en leveranciers met een organisatie.
Via De Waaier is inmiddels een groot netwerk ontstaan van ondernemers en maatschappelijke organisaties in de regio. Het openstellen van deze netwerken voor elkaar opent vaak nieuwe deuren voor maatschappelijke organisaties. Zo introduceerde De Waaier filmmaker Denzyl Martina bij notariskantoor Erkamp Boot Willemsen en kon hij een stichting oprichten voor zijn maatschappelijke filmproject voor jongeren.

Media

Media: een bedrijf promoot een organisatie via haar eigen communicatiekanalen.
Een bedrijf heeft vaak ook online een groot netwerk, door het promoten van een non-profitorganisatie genereren zij aandacht voor een maatschappelijke kwestie. Opsteker Media geeft bijvoorbeeld regelmatig een Opsteker weg aan een maatschappelijke organisatie waarmee zij 100.000 views genereren en daarmee werken aan de naamsbekendheid van een stichting, vereniging of andere non-profit organisatie.

Munten

Munten: een bedrijf geeft financiële ondersteuning aan een organisatie.
Stichting De Waaier adviseert en bemiddelt bijvoorbeeld voor giften van Stichting Lief Langedijk waarmee fantastische projecten tot stand zijn gebracht zoals het aanschaffen van bloemrijk zaaigoed voor Het bos der Omarming. Daarnaast worden diensten of producten van ondernemers veelal tegen maatschappelijke tarieven aanboden waardoor het fors minder kost voor de non-profit organisaties.

Welke M(aatschappelijke betrokkenheid) past bij jou? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op om te kijken hoe je maatschappelijke betrokkenheid in en voor jouw organisatie kunt inzetten.