Menu

Maatschappelijke winst is óók winst

Tel ook andere waarden dan euro’s alleen

Een spreekwoordenspeurtocht doen met dementerende ouderen; hoeveel nuttiger kunnen werknemers zich maken onder werktijd? Maatschappelijke winst is tenslotte ook winst. Voor de maatschappij, maar óók voor je bedrijf.

Sjoelen onder werktijd

In Horizon Zorgcentrum in Broek op Langedijk loopt een groep van zo’n dertig creatievelingen die de gemiddelde leeftijd flink omlaag halen. Deze ochtend kregen zij pas te horen dat hun middag werd ingevuld met een spreekwoordenwandeling, worstenbroodjes maken en spelletjes doen met ouderen. Casper Witting, developer bij Create: “We wisten alleen dat we stevige schoenen aan moesten doen en eventueel een instrument mee moesten nemen.” Rond de sjoelbak ontstaan geanimeerde gesprekken tussen jong en oud en al gauw worden ideeën gesmeed om naast de pingpongtafel ook een sjoelbak aan het kantoormeubilair van Create toe te voegen.

Andere waarden dan euro’s alleen

Voor Create is het doen van vrijwilligerswerk onder werktijd een uitvloeisel van het beleid om ‘midden in de samenleving’ te staan. “Het hoeft niet direct iets op te leveren, wij willen iets terugdoen voor de maatschappij. Wij tellen ook andere waarden dan euro’s alleen”, aldus Humphrey Keijner, financieel directeur. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven zoals Create. De voordelen van ‘werknemersvrijwilligerswerk’ vloeien namelijk óók terug naar de onderneming zelf. Maar bovenal gaat het om wat je brengt naar de plek of de mensen waar(voor) het wordt uitgevoerd. De bewoners van Horizon Zorgcentrum zijn in ieder geval dankbaar voor de komst van Create, vooral voor de sociale contacten (“De muren zeggen niets terug hoor!”). En winst is er ook voor Create: “Soms is er een interne strijd omdat je iets graag wilt afmaken. Maar uiteindelijk blijven dit soort middagen veel langer hangen”, aldus Witting. “Dit onthoud ik, terwijl ik niet eens zou weten wat ik drie weken geleden heb gedaan.”