Menu

Sjoelen onder werktijd

Hoe vrijwilligerswerk winst kan opleveren voor je onderneming

Babykleertjes sorteren om kinderen een eerlijke start te geven of een spreekwoordenspeurtocht doen met dementerende ouderen; hoeveel nuttiger kunnen werknemers zich maken onder werktijd? Maatschappelijke winst is tenslotte ook winst. Voor de maatschappij, maar óók voor je bedrijf.

Maïzena op de sjoelbak

Zomaar een vrijdagmiddag in maart. In Horizon Zorgcentrum in Broek op Langedijk loopt een groep van zo’n dertig creatievelingen die de gemiddelde leeftijd flink omlaag haalt. De dames en heren van Create vullen vandaag hun ‘Mystery Friday’- een concept om zich te onderscheiden in werkgeverschap – in met vrijwilligerswerk bij het zorgcentrum. Deze ochtend kregen zij pas te horen dat hun middag wordt ingevuld met een spreekwoordenwandeling, worstenbroodjes maken en spelletjes doen met ouderen. Casper Witting, developer bij Create: “We wisten alleen dat we stevige schoenen aan moesten doen en eventueel een instrument mee moesten nemen.” Rond de sjoelbak ontstaan als vanzelf geanimeerde gesprekken die de kloof tussen jong en oud dichten. “Je moet er een beetje maïzena op smeren, dat glijdt lekker”, aldus een van de bewoners. “Echt? Dat gebruik ik alleen om te koken!”, zegt een van de mannen van Create. Waarop de bewoner antwoordt: “Ja ik ben nog niet helemaal dement hoor!” En al gauw worden ideeën gesmeed om naast de pingpongtafel ook een sjoelbak aan het kantoormeubilair van Create toe te voegen.

Verfrissende inzichten

Voor Create is het doen van vrijwilligerswerk onder werktijd een uitvloeisel van het beleid om ‘midden in de samenleving’ te staan. “Het hoeft niet direct iets op te leveren, wij willen iets terugdoen voor de maatschappij. Wij tellen ook andere waarden dan euro’s alleen”, aldus Humphrey Keijner, financieel directeur.
Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven zoals Create. ‘Werknemersvrijwilligerswerk’ is in toenemende mate een vast onderdeel van de bedrijfsstrategie, de cao of de evenementenplanning van een onderneming. Ook bij Stichting Babyspullen komen regelmatig afgevaardigden van betrokken ondernemers langs om hun steentje bij te dragen. Vaak worden zij gekoppeld aan een vaste vrijwilliger van de stichting. Dit zorgt soms voor verfrissende inzichten. “Zij kunnen bijvoorbeeld een bruikbare tip geven over de logistiek binnen onze organisatie”, aldus Ellen Wertwijn, vrijwilligerscoördinator bij Stichting Babyspullen. Andersom geeft het vrijwilligerswerk de bezoekende medewerkers veelal een waardevolle andere kijk op de wereld waarin een en ander niet altijd vanzelfsprekend blijkt. “Ze gaan vaak met een goed gevoel naar huis. Ze zien concreet resultaat van hun werk als er aan het eind van de dag twintig pakketten klaarstaan om baby’s een eerlijke start te geven.”

Hoe vul je het in?

Wil je als ondernemer ook ruimte geven aan vrijwilligerswerk door medewerkers? Er zijn verschillende manieren als werkgever maatschappelijke betrokkenheid te tonen.

Flexibiliteit tonen: Ben je nog niet zover om vrijwilligerswerk vast in te bedden in het bedrijf? Dan kun je in ieder geval starten met  het rekening houden met vrijwilligerswerk van medewerkers buiten de werkzaamheden voor de eigen onderneming. Geef waar mogelijk de ruimte om werktijden anders in te richten als dat ten goede komt aan het vrijwilligerswerk van het individu.

Onderdeel van jaartaak: Maak van vrijwilligerswerk een onderdeel van de jaartaak van de medewerkers door een bepaald aantal uur van de jaartaak te markeren als vrijwilligerswerk. Je kunt ervoor kiezen de medewerkers zelf een invulling te laten zoeken of een gezamenlijk project (bijvoorbeeld via De Waaier) uit te oefenen.

Teambuilding: Ga je elk jaar weer paintballen, golfen, wadlopen of solexrijden om de teamspirit hoog te houden? Denk dan ook eens aan een maatschappelijke invulling van het jaarlijkse teamuitje. Daarmee zorg je pas écht voor verbinding, zowel binnen het team als tussen je bedrijf en de samenleving.

De Waaier in Actie: Wil je op een laagdrempelige manier een maatschappelijke bijdrage  leveren en toch het verschil maken? De Waaier organiseert elk jaar in mei De Waaier in Actie, een dag waarop ondernemend Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk de handen uit de mouwen steekt voor maatschappelijke organisaties in verschillende projecten.

Naar de beurs: Nee niet echt natuurlijk! Elk jaar organiseert De Waaier De Beursvloer of de Matchmarkt. Hier kun je je oriënteren op welke maatschappelijke organisaties in de omgeving jouw hulp goed kunnen gebruiken en een match maken als vraag en aanbod overeenkomen.

Wat krijg je er voor terug?

Van vrijwilligerswerk word je een gelukkig mens, zo bleek recent weer uit onderzoek. En wie wilt nou geen gelukkige werknemers? Dat kan ten slotte een positief effect hebben op hun werkplezier en arbeidsproductiviteit. Alleen dat al maakt de werknemers waardevol voor je bedrijf. Maar er is nog een aantal voordelen te noemen:

Teambuilding: Oké survivallen in de Ardennen is vast heel leuk maar van oud-hollandse spelletjes doen met dementerende ouderen, werken in de moestuin van een zorgboerderij of de plastic soep in de grachten van Alkmaar terugdringen, dáár krijg je dus echt de teamspirit van. Samen de eigen omgeving een beetje mooier en gelukkiger maken is goed voor het wij-gevoel binnen de organisatie.

Positief imago: Denk je dat je meer likes krijgt bij een post op social media over dat je aan het paintballen bent met het team of wanneer je hekken in de kinderboerderij aan het schilderen bent? Vrijwilligerswerk kan het imago van de organisatie positief beïnvloeden, je onderscheidt je van concurrentie en ontwikkeld een gunfactor. Een bedrijf dat zich inzet voor een goed doel in de buurt, werkt tegelijkertijd aan een goed contact met de omgeving.

‘Company pride’: Werknemers die onder werktijd vrijwilligerswerk verrichten voelen zich meer betrokken bij de onderneming. Ze zijn trots op hun bedrijf  en daardoor minder snel geneigd om van werkgever te veranderen. Trotse medewerkers raden hun werkgever bovendien aan bij anderen en zijn bereid om zich extra in te zetten om bij te dragen aan het succes van de organisatie. Company pride is zelfs belangrijker voor de tevredenheid, inzet en motivatie van werknemers dan het salaris dan ze ontvangen, zo bleek uit onderzoek.

Genoeg voordelen voor het bedrijf om ruimte te geven aan vrijwilligerswerk onder werktijd. Maar vergeet ook vooral niet wat de bijdrage van het vrijwilligerswerk is voor de plek of de mensen waar(voor) het wordt uitgevoerd. De bewoners van Horizon Zorgcentrum zijn in ieder geval dankbaar voor de komst van Create, vooral voor de sociale contacten (“De muren zeggen niets terug hoor!”). En winst is er ook voor Create: “Soms is er een interne strijd omdat je iets graag wilt afmaken. Maar uiteindelijk blijven dit soort middagen veel langer hangen”, aldus Casper Witting. “Dit onthoud ik, terwijl ik niet eens zou weten wat ik drie weken geleden heb gedaan.”

Wil je ook aan de slag met vrijwilligerswerk binnen jouw onderneming en heb je hier hulp of advies bij nodig? Neem contact met ons op! Wij helpen je graag met het opstellen van de doelen en het koppelen aan een maatschappelijke organisatie.